Фейсбук Произволност – убиецът на бизнеси, който е фалирал много хора…
Фейсбук Маркетинг Факт, За Който Почти Никой Не Говори
Здравей, скъпи колега. Това е първата ми статия, която ще напиша по любимата си тема – Фейсбук Маркетинг(и няма да говорим за зъби, обещавам). От доста време насам се каня да пиша по този въпрос, защото виждам все повече хора, които губят много пари или се отказват. Не винаги се дължи на едно и също нещо, но пък днес ще си поговорим за една МАЛКО ПОПУЛЯРНА, но пък МНОГО ЗНАЧИМА причина за фалит чрез Фейсбук реклама. Знам, че заглавието звучи гръмко, но пък вече повече от 6+ години се занимавам с Фейсбук реклама и мога да кажа, че тази произволност е ФАКТ и много хора са загубили пари и бизнеси заради нея. Ето защо е важно да знаеш повече за нея и ще ти кажа как аз се справям с нея. Но преди това, каква беше последната капка в чашата, която ме накара да напиша тази статия…
Преди няколко седмици започнах да консултирам относно маркетинга, най-четения съветник и автор по кариерно развитие в света(който изненадващо е от САЩ). Този човек е топ инфлуенсър на Forbes, има почти 3 милиона последователи в LinkedIn, обаче екипът му не се справя с генерирането на приходи чрез Фейсбук(всъщност само харчат пари без каквито и да е резултати, ако зависеха от Фейсбук щяха да са фалирали многократно). Ето малко доказателства за това, че този човек съществува, ако се съмняваш в това:
Идеята да ти разкажа за този човек е, че независимо от факта, че има екип, който се занимава с маркетинг, то това не означава, че те са наясно с всичко. С няколко думи – Фейсбук не им е най-силната страна. Обаче не може да им се отрече успеха, който са постигнали чрез LinkedIn, където аз съм много бос. И така, какво пропускат те, което може да ти помогне да си по-спокоен и по-успешен в своето рекламиране.
Facebook Randomness – Фейсбук Произволност
Чувал ли си, че съществува такова нещо във Фейсбук? Преди да си се уплашил от “Убиецът на бизнеси” нека ти разясня какво представлява той. Ще стане малко сложно, така че е време да се концентрираш на 100%.
Когато пускаме реклами, Фейсбук разделя нашите аудитории на групи, независимо какъв тип кампания сме пуснали. Да кажем най-просто, че разделя хората на такива, които кликат; такива, които добавят в количка; такива, които купуват; такива, които се ангажират с постовете и на кой знае още какви. Ако ние направим кампания, с която искаме повече ангажираност на постовете и нашата аудитория е 100,000 човека примерно, то от тях Фейсбук решава, че някаква част са точно тези хора, които ни трябват(40,000 човека например). И тук възниква въпросът, дали обаче Фейсбук е на 100% сигурен, че тези хора са такива и дали те винаги са такива? Отговорът е, че от множеството тестове, които съм направил и от статиите, които съм прочел по темата, мога да кажа, че Фейсбук НЕ винаги може да определи коя е правилната група. Тоест, има някакъв шанс да сбърка, но дали това ще стане при следващата ти кампания, не знам, но е възможно.
Ето как възниква възможността за случайност – може Фейсбук да е на прав път, когато ти търси подходящата аудитория, която ще ти донесе приходи, но може и да не е. Второ, когато определи дадена група от хора, че е тази, която ни трябва, той избира част от нея, откъдето да започне, защото няма как да покаже рекламата на всички наведнъж. Нали така? Ето така се създава още една предпоставка за случайност, т.е. Фейсбук може да започне от правилната част от групата или да не започне(туй е въпросът), ами ако от самото начало не е избрал правилната група?!
И така в известен смисъл ние рекламираме с някаква степен на случайност. Но това не трябва да ни плаши, просто трябва да го знаем и да сме наясно, че този фактор съществува и все пак има как да се справим. И аз съм чувал факта, че Фейсбук знае всичко за нас и че се учи. Само че ние сме хора и се променяме, а пък обстоятелствата, които ни се случват всеки ден също ни влияят, така че Фейсбук няма как да е 100% сигурен за нещо(тоест какви сме), когато дори самите ние не сме. Все пак не сме роботи…май.
Как да се справим с тази Фейсбук произволност или случайност?
Най-сигурният начин е просто да не рекламираме във Фейсбук(ха-ха, много смешно, доктор Бо). Със сигурност това не е вариант, когато знаем, че това е страхотен инструмент за привличане на трафик. Има обаче няколко неща, които можем да направим.
Първото е да си направим добре проучването относно аудиторията, която искаме да таргетираме във Фейсбук, когато започваме. Ако тук се провалим, не може да се сърдим на Марк, че само ни харчи парите, защото нас всъщност ни мързи. Повече усилия тук няма да навредят, но не трябва да бъдем перфектни, защото иначе никога няма да започнем.
Второ, продуктът или услугата, която предлагаме трябва да е нещо, което хората искат и за което има пазар. Освен ако не искаме първо да изхарчим доста пари, за да създадем това търсене, което също е вариант, ако имаме по-голям бюджет.
Трето, офертата е добре да бъде представена по грабващ начин и да не изглежда като реклама. Или казано с други думи, тя трябва да накара човек да спре и да се загледа, и зачете. Ето защо, нашата картинка или видео са НАЙ-ВАЖНИТЕ, когато правим своята реклама, текстът е на второ място.
Четвърто, да пробваме различни типове кампании, защото може би групата от хора, която ти трябва не е там, където Фейсбук мисли, че е.
Ииии, пето, да използваме различни ъгли на нашата реклама. За малко да забравя, шесто, ако вече имаш аудитории във Фейсбук, или ако имаш инсталиран пиксел на сайта от известно време, то е добре да направиш така наречените – Custom аудитории и след това да направиш и Lookalike аудитории. Можеш да вкараш и списъка си с имейли във Фейсбук и също да направиш Lookalike от него. И след това да използваш тези аудитории, когато правиш таргетирането на своите реклами.
По този начин ще улесниш до голяма степен Фейсбук, защото така той ще има повече информация за това какво ти трябва и шансът за грешна преценка намалява. Но пък ако не си спазил условие – две, три и пет, може и да не е достатъчно или пък да не постигнеш оптимални резултати дори и да използваш силата на Custom и Lookalike аудиториите.
Затова следващият път, когато се приготвяш да рекламираш се сети, че т’ва нещо наречено Facebook Randomness съществува и вземи предвид всичките 6 решения, които ти дадох. В противен случай може да се разочароваш много от резултатите си и да решиш, че не струваш и от теб маркетолог не става.
За щастие, този феномен на Фейсбук е отказал много хора, което ни дава поле за работа на хора като теб и мен, които знаем, че той съществува и ние просто трябва да следваме правилата. Затова умните хора са казали, че е важно да научиш добре ПРАВИЛАТА на играта преди да я играеш, а това е едно от основните правила. С две думи – няма нищо сигурно във Фейсбук, но пък има хиляди възможности да генерираш трафик от там, защото най-вероятно твоите клиенти го ползват ВСЕКИ ДЕН.
Какво да правиш сега ли?
- Пусни няколко нови кампании с различна оптимизация
- Направи си проучване за подходящата аудитория/Използвай Custom и/или Lookalike аудитории
- Подготви си няколко снимки и/или видеа
- Напиши няколко рекламни тестове
- Пусни ги да започнат на следващия ден в точно 00:01
….и си ти…
Действай, аз съм с теб. Ако имаш въпроси можеш да напишеш коментар и аз ще се радвам да отговоря(ако мога).
Успех!
П.С. Друг път ще направя статия за Custom и Lookalike аудитории, защото това е вече за по-напреднали.